FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                             (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum: 23 maart 2007.

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

 

Onderwerp: Inzet van de Amersfoortse leerplicht ambtenaren.

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Inzet van de Amersfoortse leerplicht ambtenaren.

 

In Amersfoort, zoals ook elders in Nederland, staat het schoolverzuim, de schooluitval en het de school verlaten van leerlingen zonder adequate opleiding en/of diploma hoog op de agenda.

 

Om schooluitval al op de Lagere School, maar ook daarna op de Middelbare School direct de kop in te drukken is iedere gemeente verplicht leerplichtambtenaren (met vergaande bevoegdheden ) in dienst te hebben.

 

Toch komt het ook in Amersfoort steeds meer voor dat leerlingen kortere of langere tijd niet op de Lagere- en Middelbare School verschijnen. Vaak gebeurt dit in Amersfoort, naar onze informatie, zonder consequenties. Waardoor ouders, als eerst verantwoordelijken voor de opvoeding, niet gewezen worden op de effecten van het afwijkende schoolgedrag.

 

De schooluitval bij de VMBO scholen is relatief gezien het hoogst.

 

Verder gaan er veel leerlingen, die bij de andere vormen van  voortgezet onderwijs uitvallen, naar de ROC’s . Bij het reguliere onderwijs is de ROC meestal het laatste vangnet.

 

·   Informatie leert de BPA dat bij het ROC’s de controle door de gemeente Amersfoort van de verzuim-gegevens nagenoeg nihil is.

·   Er wordt op ROC informatie avonden zelfs openlijk gezegd, dat je 10 % mag verzuimen. Een deel van de leerlingen is ouder dan 18 jaar, maar dat laat niet onverlet, dat ook hier controle moet worden uitgeoefend.

·   Het wordt volgens onze informatie op het ROC bovendien toegestaan, dat leerlingen met een stageplaats geen stage hoeven te lopen.

·   Het komt zelfs voor dat bij de ROC’s lessen worden opgeheven/uitvallen omdat er te weinig leerlingen zijn.

·   Ook is onduidelijk wat de rol van de onderwijsinspectie/ de gemeente Amersfoort is bij schoolverzuim bij de ROC,s. We kunnen ons voorstellen, dat verzuim en uitval ook voor de inspectie een signaal zou kunnen zijn om de betreffende school te bezoeken. Hierdoor vindt er versterking van de controle plaats.

 

Over bovenstaande situaties heeft de BPA de volgende vragen.

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

  1. Is het college van bovenstaande feiten en situaties op de hoogte ?
  2. Klopt het dat Amersfoort ongeveer 14.000 leerlingen heeft op het Basis Onderwijs en 18.000 op het Middelbaar Onderwijs ( incl. het speciale onderwijs ) van de leeftijd onder de 18 jaar ?
  3. Is het college op de hoogte van het feit dat de landelijke wettelijke norm voor leerplichtambtenaren 1 ambtenaar full-time op de 4.500 leerlingen is ?
  4. Hoeveel leerplicht ambtenaren ( Fte’s ) heeft Amersfoort volgens het College ?
  5. Hoeveel leerplicht ambtenaren ( Fte’s ) zijn daarvan in vaste full-time dienst en hoeveel in leerplicht ambtenaren ( Fte’s )  zijn daarvan part-time dienst ?
  6. Hoe vaak hebben in de jaren 2003, 2004, 2005 en 2006 de Amersfoortse leerplichtambtenaren sancties toegepast tegen ouders die hun kinderen onterecht van school hadden gehouden ?
  7. En welke sanctie was ( welke sancties waren ) dat ?
  8. Is het college op de hoogte van het verzuim bij de ROC’s?
  9. Wat gaat het college doen om de controle/handhaving  bij de ROC’s te verbeteren?
  10. Is er regulier overleg vanuit de gemeente / de leerplichtambtenaren met de onderwijsinspectie over het verzuim en de schooluitval bij de Lagere scholen, de Middenbare scholen en bij de ROC’s in Amersfoort?
  11. Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten?

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Gerard van den Bedem en Hans van Wegen.

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

______________________________________________________________________________

 

ANTWOORDEN van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. mei 2007).

 

1.    Wij herkennen enkele in de toelichting bij de vragen genoemde feiten en situaties, maar deze

liggen vaak iets genuanceerder dan uit de toelichting blijkt. Wij merken daarbij op dat wij als gemeente op de meeste terreinen geen directe verantwoordelijkheid hebben. Wij komen hier bij de beantwoording van de verdere vragen op terug.

 

2.    Uit de Amersfoortse leerlingenadministratie blijkt dat Amersfoort 15.137 leerplichtige leerlingen in

het (speciaal) basisonderwijs telt, 7.834 leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs en 539 in het middelbaar beroepsonderwijs tot 18 jaar. In totaal gaat het om 23.789 leerlingen. Dat is te zien in onderstaande tabel.

 

Soort onderwijs

Totaal aantal leerlingen

Basisonderwijs

14.427

Speciaal basisonderwijs

     710

(Voortgezet) speciaal onderwijs

     499

Voortgezet onderwijs

  7.335

ROC/middelbaar beroepsonderwijs

     539

Onbekend / geen onderwijs / verhuisd

     279

Totaal

23.789

 

Bron: Leerlingenadministratie schooljaar 2005-2006 / bewerking O&S

 

3.    Er bestaat geen landelijke wettelijke norm voor leerplichtambtenaren (LPA’s)

 

4/5. Amersfoort beschikt op dit moment in het kader van de handhaving van de leerplicht over twee fulltime en twee parttime leerplichtambtenaren met opsporingsbevoegdheid: 3,3 fte

Naast de gemeentelijke leerplichtambtenaren zijn ook consulenten van de Werkgroep Uitbreiding Leerlingzorg (WUL), ondergebracht bij Sovee (Stichting OnderwijsVoorrang Eemland), belast met de begeleiding en bemiddeling van leerplichtige leerlingen in het voortgezet onderwijs. De consulenten zijn te beschouwen als een verlengstuk van de leerplichtfunctie: 3,8 fte.

Een derde partij is het Trajectbureau Opleiding & Werk, eveneens ondergebracht bij het team voortijdig schoolverlaten van Sovee. Het Trajectbureau is belast met de bemiddeling van jongeren zonder startkwalificatie[1] van 16 tot 23 jaar die naar het mbo[2] gaan. Van de 3,3 fte voor het Trajectbureau is uiteraard slechts een klein deel van de activiteiten gericht op leerplichtige jongeren.

 

6/7.  Wij beperken ons bij deze vragen tot de gegevens over het schooljaar 2005-2006. Dit schooljaar is representatief voor de handhavingsactiviteiten van leerplicht. In het schooljaar 2005-2006 is bij 25 leerlingen en ouders proces-verbaal uitgeschreven en zijn bij 108 gevallen waarschuwingen uitgedeeld.

 

Onder sancties verstaan wij overigens niet alleen het opmaken van proces-verbaal, het ultieme middel

waarover leerplicht beschikt om ouders/leerlingen ‘in het gareel te krijgen’. Leerplichtambtenaren roepen ouders/leerlingen op voor een of meerdere gesprekken, kunnen vrijstellingen verlenen en extra begeleiding/bemiddeling inroepen via de WUL of Bureau Jeugdzorg. Tot slot kunnen zij een leerling doorverwijzen naar Bureau HALT en proces-verbaal opmaken.Voorts kan leerplicht een zogenaamde  zorgmelding doen bij Bureau jeugdzorg om verplichte hulpverlening te starten.

 

8.   Bij verzuim van leerplichtige leerlingen zijn roc’s (scholen voor middelbaar beroepsonderwijs) verplicht dit te melden aan de leerplichtambtenaar en de leerlingenadministratie van de gemeente waar de leerling woont. Op het moment dat er een melding volgt wordt actie ondernomen door leerplicht/WUL of Trajectbureau. Omdat de leerlingenadministratie pas in de loop van het schooljaar alle in- en uitschrijvingen van de roc’s kan verwerken, vindt de controle op absoluut verzuim (een jongere staat in het geheel niet op een school ingeschreven) door leerplicht onder leerplichtige jongeren later plaats dan noodzakelijk.

Om daar verbetering in aan te brengen hebben wij in “Actie op uitval’ voorgesteld de formatie voor de gemeentelijke leerlingenadministratie met 24 uur uit te breiden. Tevens vindt in het kader van dit actieplan een verbeterslag plaats ten aanzien van de leerlingenadministratie.

 

9.   Om nog meer zicht te krijgen op het verzuim op scholen en snel en adequaat te kunnen optreden zijn wij in nauw overleg met de scholen bezig met de totstandkoming van een Verzuimconvenant. Hierin worden per 1 augustus 2007 concrete procedureafspraken over hoe en wanneer melding van verzuim door scholen dient plaats te vinden, hoe de controle door leerplicht zal plaatsvinden en de sancties die volgen als scholen zich niet aan de afspraken houden.

 

10.  De leerplichtambtenaren heeft, samen met de coördinator van de WUL, één keer per jaar overleg met de inspectie. Hierin wordt alle relevante informatie uitgewisseld over de werkwijze/prioriteiten van leerplicht Amersfoort en de werkwijze/prioriteiten van de onderwijsinspectie.

 

11.   Zie het antwoord op vraag 10.

 

 

 



[1] Een startkwalificatie is een afgeronde mbo-opleiding op minimaal niveau 2 of een havo- of vwo-diploma.

[2] Het mbo is een volwaardige beroepskwalificerende opleiding, gericht op het behalen van een startkwalificatie.

  Het is niet zo dat het ROC, waar deze opleidingen worden gegeven, gezien moet worden als een vangnet.

  Leerlingen die uitvallen in het vmbo stromen wel relatief vaak door naar een Opleiding Arbeidsmarkt ge-

  Kwalificeerd Assistent (AKA) op niveau 1 van het mbo,  

  Wel kan het zijn dat er voor een leerling vanwege zijn leeftijd geen reële kans meer bestaat nog een

  diploma in het voortgezet onderwijs te halen, bijvoorbeeld een jongere die op latere leeftijd uit het buitenland

  komt. In die gevallen gaat deze leerling soms direct na de eerste opvang versneld naar het mbo.